ناراجوجوناراجوجو، تا این لحظه: 17 سال و 24 روز سن داره

ناراجون

آواز خروس از گلوي كودكان

1390/9/19 21:37
نویسنده :
1,122 بازدید
اشتراک گذاری

جام جم آنلاين: گاهي كودكان به دنبال سرماخوردگي دچار حمله شديد و مشكل تنفسي مي‌شوند كه در اصطلاح به آن خروسك مي‌گويند كه اين بيماري بر اثر التهاب ناي و حنجره ايجاد مي‌شود.


دكتر بيتا ****ان، متخصص بيماري‌هاي كودكان و فوق تخصص نوزادان در تعريف اين بيماري در گفتگو با «جام‌جم»، به عفونت و التهاب ناحيه گلوتيك و ساب گلوتيك (پاييني گلو)‌ خروسك (Group) مي‌گويد.

 

به گفته وي، سن شايع اين بيماري از 6 ماهگي تا 3 سالگي بوده و در فصول سرد و در پسران شايع‌تر است و تقريبا عامل تمامي موارد بيماري، ويروس است.

 

بيماري در ابتدا شبيه يك سرماخوردگي معمولي آغاز و بتدريج پس از يك تا 2 روز علائم اصلي به صورت سرفه، خشونت صدا و استريدور (خرخر شديد)‌ ظاهر مي‌شود.

 

طبق گفته دكتر ****ان، سرفه‌ها خشك و پشت‌سر هم بوده و صدايي شبيه فوك يا آخر صداي خروس است كه بر حسب شدت بيماري ممكن است به صورت تندي تنفس، زجر تنفسي، كبودي و بالاخره نارسايي تنفسي هم بروز كند.

 

اين فوق تخصص نوزادان با اشاره به اين كه معمولا در خروسك، شدت تب خفيف است و بندرت به بيش از 39 درجه مي‌رسد، اذعان مي‌كند: بيماري 3 تا 7 روز طول مي‌كشد و در روزهاي دوم و سوم به شدت بيماري افزوده مي‌شود.

 

دكتر ****ان مي‌گويد: از مشخصات بيماري تندي تنفس (بيش از 40 بار در دقيقه)‌، آبريزش از دهان، سختي بلع و تب بالاست كه در شب تشديد‌مي‌شود.

 

گفته مي‌شود سوار شدن عفونت باكتريال در اين بيماري نادر است و در چنين وضعي به شكل اوتيت يا التهاب گوش مياني بروز مي‌كند.

 

 

تشخيص بيماري
اصولا تشخيص خروسك از سوي پزشك و با علائم باليني است كه در صورت شك، پزشك مي‌تواند راديوگرافي رخ و نيمرخ گردن را درخواست كند تا نماي باريك شدن (ناي)‌ را ملاحظه كند.

 

وي خاطرنشان مي‌كند: نبود اين علامات دليل بر رد بيماري نيست و در آزمايش خون افزايش گلبول‌هاي سفيد از نوع لنفوسيت ديده مي‌شود.

 

 

نحوه درمان
دكتر ****ان با اشاره به اين كه خروسك (لروپ)‌ يك عفونت ويروسي است و درمان آن نگهدارنده و محافظتي تا پايان دوره بيماري است، مي‌افزايد: بيشتر بيماران را مي‌توان به صورت سرپايي يا با چند ساعت تحت نظر بودن آنها در اورژانس درمان كرد.
وي اصول درمان سرپايي خروسك را شامل استراحت، مصرف مايعات و بخور مي‌داند و ابراز مي‌كند: خانواده‌ها بايد توجه داشته باشند كه در صورت بروز علائمي همچون آبريزش از دهان، كبود شدن لب، بيقراري، تند شدن تنفس و اضطراب در كودك سريعا وي را به پزشك برسانند.

 


پيشگيري، قبل از درمان
شستن مكرر دست و تماس نگرفتن با افرادي كه دچار عفونت‌هاي تنفسي هستند، از راه‌هاي پيشگيري از خروسك است.
اين فوق‌تخصص نوزادان درباره بيماري در كودكان شيرخوار مي‌گويد: بهتر است تا هر زماني كه كودك قادر به گرفتن سينه مادر است، به او شير داده ‌شود و نبايد كسي در اطراف او سيگار بكشد.
دكتر ****ان تصريح مي‌كند: بايد پيش از تجويز هر دارويي (حتي شربت سرماخوردگي)‌ به كودك، با پزشك اطفال مشورت شود و وي را از مكان‌هاي پرجمعيت و تماس با افراد بيمار دور نگه داشت.

 


نكته كليدي
يكي از نكات مهمي كه در درمان سرپايي و بستري كودك حائز اهميت است، حضور مادر بر بالين كودك است كه مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد، زيرا آغوش مادر، بهترين بستر براي كودك بيمار است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

dp
19 آذر 90 22:20
با سلام . ملیسا خانم منتظر شماست . خوشحال میشیم با حضورتون وبلاگ ملیسا جان رو منور کنید
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ناراجون می باشد