ناراجوجوناراجوجو، تا این لحظه: 17 سال و 1 ماه و 22 روز سن داره

ناراجون

بازیهای مناسب کودکان 3 ماهه تا 3 ساله

1390/4/17 19:22
نویسنده :
4,347 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

 

 

niniweblog.comniniweblog.comniniweblog.com


نوزاد شما وقتي متولد مي‌شود تلاش مي‌کند حس‌هايش را يکي‌يکي به تکامل برساند اما براي اين منظور به همراهي شما نياز دارد. مادر و پدر همراهاني هستند که مي‌توانند در کشف دنياي خارج و يادگيري هر چه بيشتر به او کمک کنند....

 



 

 

 

نوزادان قبل از 3 ماهگي علاقه خاصي به نوازش دارند. هر چه زمان بيشتر مي‌گذرد و بزرگ‌تر مي‌شوند توجه‌شان به بازي‌ها بيشتر جلب مي‌شود اما تا پيش از اين علاقه زيادي به نگاه‌هاي مادر،‌ لبخند و دستان نوازش‌گر او دارند. نوازش‌هاي مادر به نوزاد، بدن او را به او مي‌شناساند. بهترين کاري که مي‌توان در اين سن براي نوزاد انجام داد گذاشتن يک موزيک ملايم، به آغوش کشيدن و گذاشتن سر او روي سينه‌تان است. بوي بدن مادر و صداي ضربان قلب او و صداي تنفس‌اش مي‌تواند در کامل شدن حس‌هاي نوزاد به او کمک کند.


3 تا 6 ماهگي: لذت غافلگير شدن

از اين زمان به بعد نوزاد شما آماده شرکت در بازي است. هر چيزي که او را غافلگير کند برايش جذاب است.

1 «اومد و اومد و اومد...»: 3 تا 6 ماهه‌ها عشق قلقلک هستند. از دو انگشت خود به شکل 2 پا کمک بگيريد و نقش موجودي را بازي کنيد که از نوک پا تا نوک سر شيرخوارتان بالا مي‌رود و با يک قلقلک‌ بازي را خاتمه دهيد. اکثر بچه‌ها از اين بازي لذت مي‌برند. يادتان باشد با قلقک زيادي آزارش ندهيد.

2 «جوجو کوش؟»: به يکي از اسباب‌بازي‌هاي عروسکي او طناب يا نخي وصل کنيد. بعد فرزندتان را روي پاهاي خود بنشانيد و عروسک را که از سرنخ گرفته‌ايد، مقابل او روي زمين بگذاريد. بعد با بالا و پايين کردن نخ، عروسک را نهان و آشکار کنيد. گاهي اوقات نيز عروسک را به بيني يا گونه او بماليد. نهان و آشکار شدن عروسک براي فرزندتان جالب است.

6 تا 12 ماهگي: جهان در حرکت

در اين سن فرزند شما مي‌تواند بنشيند. پس از بازي‌هايي که ماهيچه‌‌ها را درگير مي‌کند و فعال‌تر است بيشتر لذت مي‌برد.

1 اسب‌بازي: فرزندتان را روي زانوهايتان‌ بنشانيد. سپس ابتدا با بالا و پايين کردن زانوها، کمي او را بالا و پايين بيندازيد بعد کمي شدت بازي را بيشتر کنيد اما زيربغل‌هاي او را محکم بگيريد. اين بازي به دليل ريتمي که دارد به تقويت حافظه فرزندتان کمک مي‌کند و در ضمن توانايي مشارکت او را در بازي افزايش مي‌دهد.

2 عروسک‌بازي: بهترين بازي در اين سن براي شکوفا کردن قدرت بيان و گفتار کودکان استفاده از عروسک‌ها به ويژه عروسک‌هاي دستکشي و حتي انگشتان خودتان است که مقابل چشمان کودک جان مي‌گيرند و با او حرف مي‌زنند.

3 نواختن آهنگ: کودکان نيازي به وسايل موسيقي براي نواختن ندارند. يک قاشق پلاستيکي که کنار بشقاب غذايش مي‌خورد يا حتي اسباب‌بازي‌اي که درون آن مقداري شن يا سکه‌هاي کوچک ريخته‌شده که هنگام تکان خوردن صدا مي‌دهد برايش کافي است.

4 توپ‌بازي: اگر کنار ساحل رفتيد يک تپه‌شني کوچک درست کنيد و به فرزندتان کمک کنيد با کمک توپ آن را خراب کند.

1 تا 2 سالگي: لذت شکوفايي

در اين سن فرزند شما، عاقه زيادي به اسباب‌بازي نشان مي‌دهد. همچنين علاقه زيادي به تقليد از شما و خلق داستان‌ها دارد.

1 خانه‌بازي: يک کارتون بزرگ برداريد و يک در و دو پنجره براي آن درست کنيد تا کودکتان هم بتواند به راحتي وارد آن شود و هم از درون آن بيرون را ببيند. اسباب‌بازي‌هاي او را داخل خانه بگذاريد و اجازه دهيد دنياي تخيلي خود را بسازد.

2 باربرکوچولو: از 2 جعبه خالي شيريني استفاده کنيد. آنها را در دو نقطه متفاوت از خانه بگذاريد و يکي از آنها را با اسباب‌بازي‌هاي کوچک پر کنيد و از فرزندتان بخواهيد محتوي يک جعبه را به جعبه ديگر منتقل کند. اين بازي مهارت دستان او را بالا مي‌برد.

3 دست به زمين نزن: يک بادکنک را پرباد کنيد و به دست فرزندتان بدهيد. به او بگوييد هر طوري شده بايد آن را بالا نگه دارد و اجازه ندهيد بادکنک زمين بيفتد. اين بازي به او کمک مي‌کند تا حرکات‌اش را با هم هماهنگ کند و تعداد حرکات‌اش را افزايش دهد.

2 تا 3 سالگي، تخيل بدون حد

در اين سن بچه‌ها دوست دارند اداي ديگران را درآورند. آنها ديالوگ‌هاي جديد مي‌سازند و با شخصيت‌هاي خيالي دست پرورده خود صحبت مي‌کنند و آنها را به بازي‌هاي خود راه مي‌دهند.

1 برين رستوران: در اين بازي شما نيز بايد حضور فعالي داشته باشيد. شما مشتري هستيد و فرزند شما رستوران‌دار. اجازه بدهيد او پيش شما بيايد و شما سفارش غذا دهيد. فرزند شما بايد غذاهايي را که سفارش داده‌ايد، بپزد و براي شما بياورد.

2 اسباب‌بازي يخ‌زده: چند اسباب‌بازي پلاستيکي کودکتان را انتخاب کنيد و آنها را در يک ظرف پلاستيکي آب قرار دهيد و در فريزر بگذاريد تا يخ بزند. اگر تابستان است اين عروسک‌ها را در گوشه باغچه قرار دهيد تا فرزندتان آرام‌آرام باز شدن يخ آن را مشاهده کند اما در زمستان اين کار را تنها در وقت حمام انجام دهيد.

3 صندلي: چند صندلي قرار دهيد و يک موزيک بگذاريد. با قطع موزيک فرزند شما بايد بنشيند. اگر ننشسته بود بازنده است. بهتر است اين بازي را با تعداد زيادي از بچه‌ها انجام دهيد و به نسبت تعداد يک صندلي کمتر قرار دهيد.

5 قانون طلايي بازي با کوچولوها

1 مدت بازي نبايد بيش از 45 دقيقه باشد. بعد از اين مدت کوچولوها نمي‌توانند حواس خود را متوجه بازي کنند.

2 زمان‌هايي را براي بازي انتخاب کنيد که فرزندتان آرامش دارد. مثلا بعد از خواب نيمروزي بهترين وقت براي بازي است.

3 کوچولوها را خيلي خسته نکنيد. فراموش نکنيد آنها بيش از شما به استراحت و آرامش نياز دارند.

4 آيا فرزند شما نسبت به بازي بي‌علاقه است؟ کمي صبر کنيد و بازي را به وقت ديگري موکول کنيد. تشويق يادتان نرود.

5 از تکرار نترسيد. کوچولوها از اينکه يک بازي را چندبار بازي کنند خسته نمي‌شوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان امیررضا
31 تیر 90 4:11
سلام بر مامان و بابای با سلیقه
امیدوارم بچه تون زیر سایه تون صد سال زنده باشه.
با اجازه شما رو تو پیوندام گذاشتم .
به ما سر بزنید.
راستی یه سوال هم داشتم چطور آهنگ روی وبلاگ گذاشتید . ممنون ن ن ن ن ن



سلام خانومی
ممنون از لطفت
باید بروید توی وبلاگهایی که میتونه حجم اهنگتون را کم میکنه و بصورت کد در می اورد سپس در ویرایش قالب وبلاگتون آن کد را کپی کنید.
امیدوارم انجام بشه اگه نشد دوباره پیام بدید .
امیرکوچولو زنده باشه
فروشگاه بچه هاي آفتاب
24 اردیبهشت 91 20:59
باسلام مادر باذوق وبا دغدغه اي هستيد خوش به حال دخترتون مايه فروشگاهي هستيم درمشهد براي بچه هاي صفرتاپانزده سالگي محصول ايراني ومناسب وهدفمند داريم كه البته صددرصدش جمع آوري شده توسط خودمان است براي زير6ماه اگه كتاب سي دي يا بازي مناسب به تورتون خورد برامون معرفي كنين سپاسگزار
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ناراجون می باشد