ناراجوجوناراجوجو، تا این لحظه: 17 سال و 23 روز سن داره

ناراجون

پنج جمله خوشايند براي كودكان

1390/7/18 18:50
نویسنده :
877 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

 

 

 

 

 

 

پنج جمله خوشايند براي كودكان

 

پنج جمله خوشايند براي كودكان

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) خـودت تـصـمـيم بگير:

به نوشته جمهوری اسلامی، كودك و دوستش در اتاق مشغول بازي هستند. سر و صداي آنها باعث اذيت و آزار شماست، بهتر است بگوييد: "بچه‌ها تصميم بگيريد يا بي‌سر و صدا بازي كنيد، يا از اتاق خارج شويد." اگر بعد از 5 دقيقه هنوز سر و صدا ادامه داشت، بگوييد: "خوب مي‌بينم تصميم گرفتيد كه از اتاق بيرون برويد." اين جمله، شما را از داشتن نقش منفي نجات مي‌دهد، زيرا آنها مي‌دانند اين تصميم آنها بوده كه منجر به اين نتيجه شده است. به اين ترتيب كودك مسئول عمل خودش است.

2) من تو را دوست دارم ولي اين كار تو را نمي‌پسندم:

اگر مي‌خواهيد لفظي را به كودك بياموزيد، كار خوب و بد را برايش مشخص كنيد. به او بياموزيد ما كار خوب و كار بد داريم، نه بچه خوب و بچه بد. هدف از وضع قوانين، آموزش رفتارهاي مناسب است نه تنبيه كودك. اگر چه به رفتار ناپسند او اعتراض مي‌كنيد ولي محبت خود را به او قطع نمي‌كنيد.

3) از تو مي‌خواهم مشكل مرا حل كني:

اگر كودك كاري را انجام مي‌دهد كه باعث رنجش شماست، به او بگوييد كه دچار مشكل شده ايد. مثلا ًبه او بگوييد: "صداي بلند تلويزيون باعث مي‌شود دچار سردرد شوم" و ازاو بخواهيد در حل مشكل به شما كمك كند. در اين صورت او كه خود را دشمن شما نمي‌بيند خود را موظف مي‌داند كاري انجام ندهد كه براي شما مشكل آفرين باشد. اگر به رضايت خاطر شما اهميت دهد، رفتار بد را خاتمه خواهد داد.

4) احساس تو را درك مي‌كنم:

وقتي كودك عصباني است جملاتي را به كار مي‌برد تا ديگران را متوجه احساس خود كند. مثلا ًمي گويد: "از تو متنفرم" يا "خيلي بدي". اين تنها جملاتي است كه همه ذهن او را پركرده. شما مي‌توانيد به او كمك كنيد تا جمله مناسب را به كار ببرد.

5) آيا دوستت چيزي گفته كه واقعيت ندارد و تو عصباني شده اي؟:

افراد متفاوت، نـيازهاي متفاوتي دارند. اغلب كودكان در اعتراض به والدين مي‌گويند: "عدالت را رعايت كنيد و منصف باشيد" و اين جملات زماني مطرح مي‌شوند كه كودك مي‌خواهد وسيله خاصي برايش تهيه شود؛ صرفاً به اين دليل كه براي برادرش تهيه شده است. بايد به كودكان بياموزيم "انصاف و عدالت اين است كه هر فرد، هر چه را نياز دارد تهيه كند. اگر شما به عينك نياز‌داري و خواهرت به كفش، هر كدام وسايل مورد نياز خود را خريداري خواهيد كرد و اين است اجراي عدالت. گمان نمي‌كنم زماني كه خواهر شما به عفونت گوش مبتلاست و آنتي بيوتيك مصرف مي‌كند لازم باشد شما هم آنتي بيوتيك مصرف كني"!

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ناراجون می باشد