ناراجوجوناراجوجو، تا این لحظه: 17 سال و 24 روز سن داره

ناراجون

10 قاشق نصیحت غذایی

1390/7/20 23:23
نویسنده :
805 بازدید
اشتراک گذاری

1- كنترل والدین بر نحوه و زمان غذا خوردن:
این پدر و مادر هستند كه تصمیم می‌گیرند چه نوع مواد غذایی خریداری شود و چه وقت وعدهِ غذایی خورده شود. اگرچه كودكان، والدین را برای كم غذا خوردنشان اذیت می‌كنند، امّا بزرگسالان هستند كه تصمیم‌گیری در مورد این كه چه زمانی غذا خورده شود را برعهده دارند. مطمئن باشید كودكان گرسنه نخواهند ماند. آنها هر چیزی را كه در دسترسشان باشد می‌خورند ولی مهم این است كه بعضی غذاها احتیاجات آنها را برآورده نمی‌كند. اگر كودكی فقط به یك نوع غذا علاقه دارد او را منع نكنید، بلكه یك بار در یك زمان خاص در ماه برای او آن غذا را تهیه كنید تا احساس محروم شدن به كودك دست ندهد.
2- فرصت انتخاب را به كودكان بدهید:
اجازه دهید از میان غذاهایی كه شما به كودكتان پیشنهاد می‌كنید، غذاهایی را انتخاب كند كه میل به خوردن آنها را دارد، توقع نداشته باشید كه او همه غذاها را انتخاب كند. همچنین مقدار آن غذاها را نیز به اختیار خود كودك بگذارید. هرچقدر كه توان خوردن آن‌ها را داشته باشد.
ممكن است به نظر برسد كه این امر به معنی دادن آزادی زیاد به كودك است، اما وقتی شما مرحلهِ اول را اجرا كنید، كودكتان فقط از غذاهایی كه شما تصمیم به خریداری آن‌ها گرفته‌اید، قدرت انتخاب دارد.
3- به كودكان اصرار بیش از حد برای غذا خوردن نكنید:

وقتی كودك احساس می‌كند كه غذا خوردن دیگر كافی است، اجازه دهید كه دست از غذا خوردن بكشد. این عادت در بزرگسالی نیز به او كمك می‌كند كه بیش از حد نیازش غذا نخورد و به پرخوری كه بسیاری از كودكان به آن دچار هستند، مبتلا نشود.
4- برنامه غذایی را از همان اوایل كودكی شروع كنید:

سلیقه‌های غذایی در زندگی پیوسته تغییر می‌كند، بنابراین غذاهای متنوعی را از همان ابتدا انتخاب كنید. دوست داشتن یا نداشتن غذاها از همان دوران كودكی و سنین كم ‌شروع می‌شود. بنابراین شما نیز برنامه ‌تان را از همان موقع شروع كنید. ممكن است غذایی را در 10 تا 15 نوع متفاوت تهیه كنید در این صورت كودك را مجبور نكنید كه از همهِ آنها بخورد، بلكه مقداری از آنها برای بار اول و امتحان كردن كودك كافی است.
5- منوی غذایی كودك را تغییر دهید:

هنگامی كه به بیرون از منزل برای غذا خوردن می‌روید، اجازه دهید كه خود كودك غذاهای جدیدتری انتخاب كند. در این صورت فرصت انتخاب به او می‌دهید و كودك را تعجب زده می‌كنید از این كه به او اختیار داده‌اید.
6- نوشیدنی‌های پركالری را فراموش نكنید:
نوشیدنی‌های شیرین، كالری اضافی دارند و مواد غذایی خوبی به‌شمار می‌آیند. آب و شیر نیز بهترین نوشیدنی‌ها برای كودكان هستند. آب میوه اگر خالص باشد بسیار ضروری است اما نه به مقداری زیاد 4 تا 6 دفعه در روز برای كودكان سن پیش از مدرسه كافی است.
7- شیرینی را به موقع استفاده كنید:

شیرینی‌ها اگر در فرصت مناسب استفاده شود خوب است. اما اینها كه به نوعی دسر غذایی هستند نباید با غذاهای اصلی استفاده شود. اگر دسر به عنوان پاداشی برای خوردن غذای اصلی باشد، كم‌كم كودكان آن را جایگزین غذای اصلی خود می‌كنند.
8- غذا را بهانه‌ای برای دوست داشتن قرار ندهید:
راههای بهتری وجود دارد برای این كه به كودكتان بگویید دوستش دارید. هنگامی كه از غذا برای پاداش یا نشان دادن محبت و توجه و علاقه استفاده می‌كنید، كودكان شروع به استفاده از غذا برای مقابله با استرس و یا احساسات دیگر می‌كنند. از ستایش، تشویق و توجه به جای رفتارهای غذایی استفاده كنید.
9- كودكان همان كاری را می‌كنند كه شما انجام می‌دهید:
یك الگوی خوب برای كودك باشید و خودتان نیز سالم غذا بخورید. هنگامی كه سعی به یاد دادن عادت‌های غذایی خوب می‌كنید، سعی كنید بهترین مثال ممكن نیز باشید.
10- زمان تلویزیون دیدن و استفاده از كامپیوتر را محدود كنید:
تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند كه بچه‌هایی كه زمان تلویزیون دیدن را كاهش می‌دهند، میزان چربی بدن آنها نیز كاهش می‌یابد. دراین صورت بچه‌ها فرصت بیشتری برای فعالیت پیدا می‌كنند. خانواده نیز فرصت بیشتری برای بودن در كنار بچه‌ها و فعالیت‌ بیشتری به همراه آنها پیدا می‌كند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ناراجون می باشد