ناراجوجوناراجوجو، تا این لحظه: 17 سال و 24 روز سن داره

ناراجون

دردسرهاي پستانك خوردن

1390/11/25 23:27
نویسنده :
1,423 بازدید
اشتراک گذاری

هنوز هم اهل نگاه كردن كارتون هستيد؟ توي كارتون‌ها هر وقت نوزادي گريه مي‌كرد، بلافاصله يك پستانك مي‌گذاشتند توي دهانش و او اشكش ‌بند مي‌آمد، اما اينها مربوط به دنياي كارتون‌هاست، شما كه از اين روش براي فرزندتان استفاده نمي‌كنيد ؟ لابد مي‌دانيد استفاده طولاني‌مدت از پستانك براي نوزادان چقدر خطر دارد.

ما هم اين را قبول داريم كه مكيدن پستانك مزايايي هم دارد. مثلا مي‌تواند كودكان را در هنگام بي‌تابي آرام كند يا به خوابشان كند يا مانع فرو بردن اشياي ديگر به دهانشان شود، اما بالاخره زماني مي‌رسد كه بايد آن را از كودك بگيريد چرا كه به نتيجه مي‌رسيد معايب آن به مزايايش مي‌چربد.
گوش به پستانك ربط دارد

خيلي عجيب است كه كودكي پستانك بخورد و گوش‌درد بگيرد؟ اما پژوهشگران مركز پزشكي اوترخت در هلند اين موضوع را تاييد مي‌كنند و ثابت كرده‌اند كه خطر ابتلا به عفونت‌هاي گوش‌مياني در كودكان پستانك‌خور 90 درصد بيش از كودكان ديگر است، چرا كه گوش و حلق به هم مرتبط هستند و از آنجا كه خوردن پستانك باعث مي‌شود دهان كودكان به شكل نيمه باز درآيد و راه براي ورود باكتري‌ها به دهان و در نهايت به گوش باز مي‌شود.

نتايج همين پژوهش است كه باعث شده پژوهشگران به والديني كه كودكشان دچار عفونت گوش‌مياني مي‌شود و پستانك مي‌خورد، پيشنهاد كنند پستانك‌خوردن را كنار بگذارد. اين نكته‌اي است كه دكتر محمدحسين سلطانزاده، متخصص اطفال نيز بر آن اذعان دارد و درباره دليلش توضيح مي‌دهد كه استفاده طولاني‌مدت از پستانك بخصوص در كودكان زير 2 سال، تأثير نامطلوبي روي سيستم فك و دندان آنها مي‌گذارد و اين مساله تمايل شيرخوردن در كودك را كاهش مي‌دهد. او همچنين تاكيد مي‌كند كه درمان عفونت گوش‌مياني بسيار پرهزينه است و پيشگيري از بروز اين مشكل، از درمانش آسان‌تر است.

چرا بچه من كله كمبزه‌اي شد؟!

هرگز باور نكنيد كه مكيدن پستانك و شيشه شير بتواند جاي مكيدن سينه مادر را براي نوزادان پر كند. پزشكان معتقدند شكل سينه مادر با شكل پستانك و سر شيشه شير تفاوت دارد و به همين دليل مكيدن سينه مادر باعث تغيير شكل فك كودكان نمي‌شود، اما پستانك خوردن به مدت طولاني شكل فك را تغيير مي‌دهد و باعث جلوزدگي آن مي‌شود و به همين علت بسياري از دندانپزشكان هشدار مي‌دهند كه عوارض مكيدن پستانك و انگشت شست در كودكان تقريبا مشابه است.

دكتر سلطانزاده در اين باره مي‌گويد: مكيدن و استفاده طولاني‌مدت از پستانك توسط كودك به ميزان مشابهي بر سيستم دندان و فك تأثير مي‌گذارد ضمن اين‌كه فاصله افتادن بين دندان‌هاي فك بالا و پايين و عميق شدن كام كودك از ديگر عوارض استفاده طولاني‌مدت از پستانك است.

علاوه بر اين، متفاوت‌بودن شكل پستانك با سينه مادر سبب مي‌شود كودكاني كه به مكيدن پستانك عادت مي‌كنند نتوانند براحتي از سينه مادر شير بمكند.

بچه‌هايي با دندان‌هاي پوسيده

شايد باور نكنيد اما مادرهايي وجود دارند كه وقتي پستانك فرزندشان زمين مي‌افتد يا آن را برمي‌دارند و با خونسردي بار ديگر وارد دهان كودك مي‌كنند يا آن را در دهان خودشان چند ثانيه‌اي نگه مي‌دارند تا به خيال خودشان تميز شود و بعد بارديگر آن را در دهان كودك مي‌گذارند!

پژوهشگران معتقدند اين كار سبب مي‌شود ميكروب‌هاي دهان مادر كه برخي از آنها هم ميكروب‌هاي مسبب پوسيدگي هستند، مستقيما وارد دهان كودك شوند. علاوه بر اين، واضح است وقتي پستانك روي زمين مي‌افتد و شما آن را بدون شستن بار ديگر وارد دهان كودك مي‌كنيد، يعني توده‌اي از ميكروب را وارد دهانش كرده‌ايد.

عادت به پستانك خوب نيست

اشكال ديگري كه استفاده از پستانك دارد، عادت‌كردن كودكان به آن است به طوري كه ممكن است آنها حتي پس از 4 سالگي هم بدون استفاده از پستانك نتوانند بخوابند و حتي جايش را به مكيدن انگشت شست و دردسرهاي بعدي‌اش بدهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ناراجون می باشد