ناراجوجوناراجوجو، تا این لحظه: 17 سال و 23 روز سن داره

ناراجون

اصلاح تغذیه کودکان در 8 گام

1391/1/18 10:46
نویسنده :
1,046 بازدید
اشتراک گذاری


تغذیه کودکان یکی از چالش برانگیزترین مسائل موجود در خانواده است. عادات تغذیه‌ای یک فرد چه صحیح و چه غلط عموما در خانه و در دوران کودکی شکل می‌گیرد. پس تغذیه صحیح برای کودکان یکی از مهمترین مسائل در زندگی کودک است.

در بسیاری از موارد کودکان به اقتضای سن خود بهانه گیری کرده و به سختی غذا می‌خورند یا به سمت خوراکی‌هایی مثل چیپس یا پفک می‌روند . خوراکی‌هایی که به هیچ وجه سالم نبوده و در رشد جسمی و فکری کودکان اثر منفی دارد. در این نوشتار ما سعی خواهیم کرد شما را با روش‌هایی برای تشویق کودکان برای بهتر غذا خوردن آشنا کنیم.

1_ گفتن عبارتی مثل " کاری را که من می‌گویم انجام بده" در دنیای امروز و در مقابل کودکان دیگر اثری ندارد. فرض کنید که شما در حال خوردن شیرینی خامه‌ای هستید و کودک شما، در حال تماشا است. پس از آن صحبت در مورد ضرورت تغذیه سالم و دوری از چربی و شیرینی‌جات نه تنها به کودک کمکی نمی‌کند، بلکه او را گیج خواهد کرد. پس سعی کنید خود نیز از یک الگوی مناسب تغذیه پیروی کنید و کودک را به پیروی از خود تشویق کنید.

2_ سعی کنید که بچه ها را در مراحل پخت غذا شرکت دهید. زمانی که کودک شما در بحث پخت غذا درگیر شود به نوعی احساس مسئولیت کرده و غذا را با اشتها خواهد خورد. در ضمن مسئولیت‌پذیری را نیز از این سن خواهد آموخت.

3_ سعی کنید به کودک خود نشان دهید که چگونه می‌توان غذا را سالم‌تر و خوشمزه‌تر طبخ کرد . برای نمونه می‌توانید به او نشان دهید که چطور می‌توان با استفاده از موادی همچون سبزی‌جات یا روغن‌زیتون غذایی سالم‌تر طبخ کرد.

4_ به کودک خود اجازه انتخاب بدهید. لیستی از غذاها را به او نشان داده و سعی کنید تا از او نظر بخواهید . نه فقط در مورد نوع غذا و بلکه در مورد مکانی که غذا خورده خواهد شد.

5_ سعی کنید تا تمام اعضای خانواده را بر سر سفره جمع کنید.زمانی که تمام اعضای خانواده بر سر سفره جمع شده‌اند احتمال کم یا زیاد غذا خوردن یا استفاده از مواد غذایی بی‌ارزش توسط کودک کاهش می‌یابد.

6_ در هنگام خرید مواد غذایی کودک خود را به همراه برده و سعی کنید به زبانی ساده با او در مورد مواد غذایی ، میزان مواد مغذی موجود در هر فراورده و مطالبی از این دست با او گفتگو کنید.

7_ با مدرسه کودک خود در تماس باشید و سعی کنید از طریق مسئولین مدرسه بر تغذیه فرزند خود نظارت کنید.

8_کودکان دوست دارند که تشویق شوند. زمانی که کودک شما به سمت غذاهای سالم رغبت پیدا کرد سعی کنید با جایزه و یا تشویق به اشکال مختلف این عادت را در او تقویت کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ناراجون می باشد