ناراجوجوناراجوجو، تا این لحظه: 17 سال و 2 ماه و 7 روز سن داره

ناراجون

پس کي منو دوست داري

1390/6/18 18:28
نویسنده :
303 بازدید
اشتراک گذاری

- چرا اون عزيز دردانه شماست؟

- چرا هميشه حق با اونه؟

- چرا هميشه به من مي‌گن شيطون؟

- آيا دلت مي‌خواست من مثل اون بودم؟

 

 تلاش براي برقراري عدالت بين همه فرزندان يکي از مشکل‌ترين وظايف والدين است. هر کودکي دوست دارد جايگاه ويژه و منحصر به فردي داشته باشد و به محض اينکه احساس کند کودک ديگري مورد توجه و لطف يکي از والدينش قرار دارد. دچار خشم و کينه خواهد شد.

حسادت بين خواهران و برادران يک واقعيت است و از آنجا که بعضي از کودکان نسبت به عشق دراز‌مدت والدينشان احساس عدم اطمينان مي‌کنند، ممکن است به انواع نکات ريزي که بزرگسالان به آن اعتنايي ندارند توجه کنند. به محض اينکه آنها حس کنند برادر يا خواهري ترجيح داده مي‌شود، مصداق‌هاي تبعيض‌گذاري شما را در هزار اتفاق کوچک و بزرگ ديگر نيز مشاهده مي‌کنند. يک کودک خردسال وقتي مي‌بيند مجبور است زودتر از خواهر يا برادر بزرگتر خود به رختخواب برود، يا اجازه ندارد يک برنامه خاص تلويزيوني را که کودکان بزرگتر تماشا مي‌کنند ببيند، ممکن است احساس خشم و ناراحتي کند.
سعي کنيد به کودکتان ياد بدهيد به جاي فکر کردن به يک ساعت يا يک روز، به دوره‌هاي زماني طولاني‌تري فکر کنند و به شما اعتماد کنند

رهنمودهايي براي پاسخ‌هاي شما

شما مي‌توانيد براي پاسخ دادن به پرسش‌هاي کودکتان از توضيحات مختلفي استفاده کنيد، اما عمل هميشه ارزشمندتر است (در آغوش گرفتن‌هاي طولاني، وقت گذراندن با کودک به تنهايي، به گردش بردن او به تنهايي، تحسين کردن مهارت‌هاي جديدي که او مي‌آموزد، يک قصه مخصوص براي وقت خواب او).

پيام اصلي که بايد به کودک بدهيد اين است که منصف و عادل هستيد؛ هر چند ممکن است کودک شما بي‌عدالتي‌ها و نابرابري‌هايي ببيند، اما در پايان همه چيز برابر خواهد بود. سعي کنيد به کودکتان ياد بدهيد به جاي فکر کردن به يک ساعت يا يک روز، به دوره‌هاي زماني طولاني‌تري فکر کنند و به شما اعتماد کنند ؛ ممکن است يک سال طول بکشد ولي نوبت به همه آنها خواهد رسيد تا عزيز دردانه باشند.
حسادت

کودکان‌تان شما را بدون هيچ‌ قيد و شرطي دوست دارند، پس سزاوار اين هستند که در مقابل، تک به تک آنها مورد توجه خاص شما قرار بگيرند.

بر فرديت هر کودک و تفاوت‌ها، توانايي‌ها و موفقيت‌هاي هر يک از آنها تاکيد کنيد.

زندگي هميشه منصف نيست. خانه بهترين مکان براي ياد گرفتن اين واقعيت نسبتاً ناگوار است.

 

 

پاسخ سئوال هاي کودک شما

پاسخ براي سنين 4-2: ما هميشه از تو عصباني نيستيم. اين طور به نظر تو مي‌رسد، چون زمان‌هايي را که ما عصباني هستيم به ياد مي‌آوري اما اوقاتي را که از تو راضي هستيم فراموش مي‌کني. ما خيلي احساس خوشبختي مي‌کنيم که تو پسر کوچولوي ما هستي. امروز من و تو به پارک مي‌رويم، فقط من و تو با هم.
هر روز قسمتي از وقت خود را به کودک آزرده اختصاص دهيد و مدام به او بگوييد که دوستش داريد.

پاسخ براي سنين 6-4: تو هميشه سرزنش نمي‌شوي و به تدريج که بزرگتر شوي ياد مي‌گيري چه کارهايي بد است و ديگر آنها را انجام نخواهي داد. سارا از تو کوچکتر است و هنوز کارهاي بد را تشخيص نمي‌دهد. تو از او خيلي بزرگتري، شايد به همين خاطر است که ما از تو انتظار داريم هميشه مثل افراد بزرگسال رفتار کني، که البته منصفانه نيست، بخصوص که تو بيشتر اوقات يادت هست که بايد بچه خوبي باشي. ما واقعا تو را خيلي دوست داريم.

پاسخ براي سنين 8- 6

مي‌دانم براي تو سخت است که قبل از خواهرت به رختخواب بروي، اما از تو بزرگتر است و به اندازه تو احتياج به خواب ندارد، علت اين نيست که ما او را بيشتر از تو دوست داريم، بلکه به اين خاطر است که اگر تو تا دير وقت بيدار بماني خيلي خسته مي‌شوي و در نتيجه روز بعد در مدرسه به تو خوش نمي‌گذرد، در حالي که ما دوست داريم تو شاد باشي و کارهايت را خوب انجام بدهي. خواهر تو فقط به اين علت اجازه دارد تا دير وقت بيدار بماند و آن برنامه مستند را تماشا کند که به درس‌هاي او مربوط است. هنگام تعطيلات تو هم مي‌تواني گاهي اوقات بيشتر بيدار بماني، چون مي‌تواني صبح روز بعد بيشتر بخوابي.

پاسخ براي سنين 11- 8

مي‌دانم که او بچه کوچک خانواده است و بعضي وقت‌ها کارهاي بدي مي‌کند و ما او را دعوا نمي‌کنيم، ولي خود تو هم بعضي وقت‌ها او را لوس مي‌کني، مگر نه؟ تو برايش ميوه پوست مي‌کني و بهترين تکه‌ها را به او مي‌دهي و هر وقت خسته است او را روي دوشت مي‌گذاري. بچه کوچک يک خانواده را معمولا همه افراد آن خانواده لوس مي‌کنند. اما اگر فکر مي‌کني اين کار واقعا منصفانه نيست، حرفت را بزن تا من در اين باره کاري بکنم. به هر حال تو فرزند ارشد ما هستي و نزد ما جايگاه خاصي داري، و به خاطر اينکه خواهر بزرگتر خوبي هستي، من فکر مي‌کنم بايد امتيازاتي داشته باشي. تو مي‌تواني اتاقت را از سارا جدا کني و ما آن را هر طوري که تو دوست داشته باشي تزيين مي‌کنيم. تو مي‌تواني دوستانت را به اتاق خودت ببري. من هيچ وقت آرزو نکرده‌ام که تو مانند کس ديگري باشي، چون تو را همين‌طور که هستي دوست دارم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ناراجون می باشد